Statustall juli 2018

DAGLIGVARE:
Pr uke 28 er kaffemarkedet -1% under målt mot samme periode i fjor, etter å ha vært likt med 2017 pr uke 20. Det har vært få kaffekampanjer hos konkurrerende kjeder i siste 8 ukers periode, mens kjedene i NG inkludert Bunnpris har kjørt kampanjer hele sommeren gjennom. Dette har gitt SPAR, KIWI og Joker en god vekst. Normalt ville disse kampanjene slått enda hardere, men varmen har nok hatt en kjølende effekt på kaffekampanjene denne sommeren. MENY har et langt lavere kampanjetrykk enn 1. halvår 2017, som var et unntaksår, og ligger som forventet et godt stykke etter. Bunnpris har litt skuffende utvikling, på tross av flere gode kaffekampanjer. Rema 1000 er på vei opp igjen, og har i år lykkes med å vri kaffesalget sitt over på Kjeldsberg med sin faste 4 for 79,- kampanje som gjelder ut året.
Sommerens store nyhet COTW Nitrokaffe har fått god hjelp av en varm sommer, og har flydd ut av hyllene. Denne appellerer til unge og moderne kaffedrikkere, som ønsker seg et naturlig kaffekick.

Nå er det skolestart og mange av kjedene satser på 10 kroners marked, hvor ALI Frokost er med!

SERVERING:
Juni og juli måned ble preget av sol og varme i store deler av Norge. Hvordan har den flotte sommeren påvirket salg av kaffe?
Salg fra ASKO for Joh. Johannson Kaffe As, alle kategorier under «Servering», viser 59 tonn over i fjor, nesten 5% økning.

Markedsfakta per juli i år, mot i fjor, viser at totalmarkedet for grossistdistribuert kaffe I Norge innenfor HORECA går tilbake 1,3 %. Joh. Johannson Kaffe AS har innenfor HORECA minus 0,9%, tilsvarende 7,5 tonn. Joh. Johannson Kaffe AS har 33,4% markedsandel for all grossistdistribuert kaffe innen HORECA.DAGLIGVARE
Innen KBS har Joh. Johannson Kaffe AS har pluss 14 tonn, tilsvarende 15,8% økning mens totalmarkedet går tilbake med 9 tonn, minus 2,8%. Markedsandel er økt fra 27,7% i fjor til 33,4% i år.

Varme drikker, hvor Joh. Johannson Kaffe AS har Hot Stop sjokolade og topping produkter, viser at totalmarkedet for HORECA går tilbake med 6,9%, men Joh. Johannson Kaffe AS har minus 4,8%, minus 4 tonn.
For KBS er det dramatisk endring, da statistikk viser at Løfbergs Lila AS/Circle K har minus 166 tonn, ikke salg i år. Totalmarkedet for Varme drikker viser minus 36,5%. Joh. Johannson Kaffe AS har økning på 20,9%, 29 tonn.
Total for Joh. Johannson Kaffe AS innen HORECA og KBS er pluss 25 tonn, mens totalmarkedet er minus 258 tonn.

Når vi ser på KAFFE i juli måned, isolert, har totalmarkedet innen HORECA tilbakegang på 2,5%, mens Joh. Johannson Kaffe As bare har minus 1,7%.
For KBS har totalmarkedet tilbakegang på 8,5%, tilsvarende 4 tonn, mens Joh. Johannson Kaffe AS har pluss 4,4%, pluss 0,6 tonn.
Shell/St1 med Evergood har 1,5% økning mot juni i fjor, mens Cirkle K med Løfbergs Lila, som er største leverandør av kaffe til avtalekopp har minus 5 tonn, tilsvarende minus 18,2%.


Joh. Johannson Kaffe AS slår totalmarkedet og tar markedsandeler i både HORECA og KBS, hittil i år og i sommermånedene juni og juli.